Parafia

(172 - maj - czerwiec 2010)

z cyklu "W Sieci"

Pajacyk

Wojtek Duchant

Pewnie wielu z nas pamięta swego czasu głośne kampanie reklamowe programu „Pajacyk”. Polska Akcja Humanitarna, która za niego odpowiada, już kilka lat temu zamiast emitować reklamy w telewizji, bądź innych mediach, przeniosła go do sieci. Cały pomysł funkcjonowania działalności charytatywnej w Internecie(przynajmniej w tej formie) zrodził się w USA, gdzie powstała tak zwana Strona Głodu.

www.pajacyk.pl to witryna programu dożywiania dzieci w szkołach. Sam portal jest dość prosty. Jasne tło, kilka odnośników do najważniejszych informacji o całej akcji oraz banery reklamowe. Najdziwniejsze jest jednak to, że właśnie mimo tych plansz z logo sponsorów wszystko jest przejrzyste.

Na czym cała myśl polega? Otóż wchodząc na stronę programu w centralnym miejscu mamy z pewnością wszystkim znaną animację pajacyka, z przyciskiem w środku brzucha. Przez kliknięcie na ten przycisk stajemy się darczyńcami. Licznik wejść sumuje wszystkie kliknięcia, a sponsorzy wymienieni na wyżej wspomnianych banerach reklamowych przekazują pieniądze na program dożywiania dzieci. Nas to oczywiście nic nie kosztuje, nie tracimy anonimowości, nie musimy się zmagać z tysiącem wyskakujących reklam ani też wchodzić na strony sponsorów.

W kolejnych podstronach portalu możemy znaleźć wszelkie informacje na temat akcji. Możemy dowiedzieć się o problemie niedożywienia dzieci, innych sposobach wspierania programu, oraz w jaki sposób można skorzystać z pomocy finansowej jaką daje Pajacyk. Jest też sklepik z gadżetami. Ważną informacją są raporty o liczbie wejść i liczbie dożywianych dzieci - słowem uczciwe rozliczenie i jasne wiadomości o efektach działalności programu.

 

Pajacyk.pl nie niesie z sobą może żadnej wartości rozrywkowej, czy znacznych pokładów wiedzy, lecz jest stroną, przez którą „dzieje się coś dobrego”. Klikając raz dziennie przyczyniamy się do dzieła, które bezpośrednio pomaga wielu dzieciom w Polsce. My nic nie tracimy (prócz kliku sekund naszego czasu), a efekt jest bardzo konkretny.